Track Record

een reactie op de tentoonstelling Onze koloniale erfenis van het Tropenmuseum

“If you talk about the track record of a person, company, or product, you are referring to their past performance, achievements, or failures in it.”

3 en 4 juni | Podium Mozaïek
9 en 10 juni (première) | Tropenmuseum
23 juni (kort fragment tijdens opening Onze koloniale erfenis) | Tropenmuseum
29 juni | Bijlmerpark Theater

23 juni 2022 opent het Tropenmuseum de tentoonstelling Onze Koloniale Erfenis. Een tentoonstelling over de geschiedenis en erfenissen van kolonialisme en slavernij. Maar wat betekent dit koloniale verleden voor jongeren vandaag de dag? Gaat het dekoloniseren wel snel genoeg? Of hebben we iets anders nodig om als samenleving verder te gaan?

De jonge spelers van DEGASTEN reageren met Track Record op deze tentoonstelling. Maker Sheralynn Adriaansz is met hen op zoek gegaan naar hun eigen sporen en activistische vuur, in een tijd waarin het verhitte identiteitsdebat onze samenleving in de greep houdt.

In Track Record wordt het publiek middels drie ‘tracks’ meegenomen in een poëtisch onderzoek, waarin muziek, tekst en beweging ruimte maken voor spiritualiteit.

# 1  Think
Een kijkje in het vooronderzoek.
# 2  Play
Op een kwetsbare en krachtige wijze wordt de Nederlandse geschiedenis midden in het nu geplaatst.
# 3  Talk
Sheralynn Adriaansz X Het Tropenmuseum
Een inzicht in de samenwerking, met wisselende gasten en interactie met het publiek.

 

Adriaansz is begonnen als speler in de voorstelling Stuck In The Middle With You (2013), keerde terug bij DEGASTEN als projectleider tijdens Awake (2016) en werd coördinator educatievoorstelling bij Fair Play (2017/2018) en Back to Back (2018/2019). Vlak voor de eerste lockdown werkte zij als co-regisseur aan de educatievoorstelling Read My Lips (2020) en regisseerde zij de eerste versie van de digitale voorstelling Break (2020). Dit seizoen leidt Adriaansz voor het eerst een eigen productiegroep en maakt zij Track Record i.s.m. het Tropenmuseum, en in co-creatie met de spelers.

 

leeftijd: vanaf 13 jaar 

 

Credits

Concept & Creatie: DEGASTEN
Cast: Noa van Dun, Sharayla Flissinger, Amary Bahia Hoen, Naomi Landman, Tizea Looijen, Oudail el Omari, Rosalie van Wamel
Artistieke Coördinatie en Eindregie: Sheralynn Adriaansz
Muziek: DJ LOVESUPREME
Scenografie/kostuums: Gerbrand Bos
Lichtontwerp: Mirko Lazović
Choreografie: Ser Sebico & Juersson Hermanus
Maskers: Eva Beeldsnijder
Tekst: Melissa Knollenburg
Decor: Thiadmer van Galen
Dramaturgisch advies: Maarten van Hinte
Stemcoach: Dorine Niezing
Stage speltraining: Steven Dinkgreve
Productie: Vanessa Lagadeau
PR: Zora de Vos en Aike Jansen
Campagnebeeld: Sharon Jane & Sérgio Orfeo
Artistieke Leiding: Rutger Esajas
Zakelijke Leiding: Sènami Awunou
Met dank aan: Narjiss Ben Ali, Arjan van Hesteren, Maya Jaber, Het Tropenmuseum, Meervaart Studio, Broedplaats de Vlugt

Over Sheralynn Adriaansz

Sheralynn Adriaansz (1990) maakt theatervoorstellingen en performances, leidt gesprekken en is workshopdocent. Sheralynn haar voorstellingen zijn vaak theatrale vertellingen waarin ze met een vleugje humor, kritisch kijkt naar maatschappelijke kwesties. Hierbij zet Adriaansz haar persoonlijke verhaal in, om grote maatschappelijke kwesties aan te kaarten.

Zij heeft trajecten gevolgd bij DEGASTEN, Bijlmer Parktheater, Speeltheater Holland en Likeminds – De Factory. De afgelopen jaren ontwikkelde Adriaansz zich verder als theatermaker en produceerde de voorstellingen ‘Black Privilege’ voor Amsterdam Fringe, en ‘Naar Kisondela’ en ‘We dachten aan jou’ voor Over het IJ Festival/Likeminds. Met de voorstelling ‘BEIGE’ (Likeminds) stond Adriaansz afgelopen juli (2019) op Over het IJ festival. In deze voorstelling zoekt zij verbinding met de cultuur van haar Tanzaniaanse en Surinaamse voorouders. In februari en maart 2022 (eerder uitgesteld wegens Corona) stond Sheralynn met de nieuwe versie van de voorstelling Beige in de Nederlandse theaters.

Dit is de eerste productie die ze bij DEGASTEN maakt. Sinds september 2021 is ze verbonden aan DEGASTEN om een eigen productiegroep te leiden. Deze productie, onder begeleiding van artistiek leider Rutger Esajas, is tot stand gekomen in samenwerking met het Tropenmuseum.